Gennemsnittet er markant lavere end i 2013, hvor snittet lå på 6,94 procent. Siden er alkoholprocenten faldet hvert år til det foreløbig laveste niveau sidste år. Det fremgår af en analyse, udarbejdet af Beerticker for Bryggeriforeningen.
– Bryggerierne bestræber sig på at brygge øl til nydelse frem for beruselse. Og de er blevet dygtige til at tilbyde forbrugerne velsmagende øl uden meget høje alkoholprocenter. Desuden brygger de langt flere alkoholfri øl, siger Niels Hald, der er direktør hos Bryggeriforeningen, der er bryggeriernes interesseorganisation. 
Halvdelen af sidste års nye øl var på mindre end 6 procent. I 2013 var 43 procent af de nye øl på markedet under 6 procent. I 2018 var øl på mellem 5 og 5,9 procent mest populære – dem var der 558 nylanceringer af, svarende til 30 procent af alle nye øl. 17 procent af de nye øl var på 8 procent eller mere.
Henter standplan... Brug fingrerne til at zoome og flytte standplanen.
(Klik her for at lukke dette tooltip)